Co to jest terminal przeładunkowy i jak działa?

Przewóz towarów może odbywać się z wykorzystaniem tylko jednego środka transportu, ale nie zawsze jest to możliwe czy pożądane. Z myślą o przeładunku towaru powstały terminale przeładunkowe. Dowiedz się, czym jest terminal przeładunkowy i gdzie znajdują się największe terminale przeładunkowe w Polsce.

 

Co to jest terminal przeładunkowy?

„Terminal przeładunkowy” to termin ściśle związany z transportem towarów. Definicja terminalu przeładunkowego brzmi następująco: to miejsce wraz z dedykowaną infrastrukturą, w którym odbywa się przeładunek towaru z dotychczasowego środka transportu na inny. Na wspomnianą infrastrukturę składają się urządzenia przeładunkowe (m.in. suwnice, dźwigi i ładowarki), które są niezbędne do przeładunku intermodalnych jednostek transportowych. W jej skład często wchodzi też infrastruktura magazynowa, gdyż na terenie terminala przeładunkowego towary mogą być czasowo składowane.

Przykład: W terminalu przeładunkowym przywiezione samochodem ciężarowym palety z towarem mogą zostać przeładowane na statek lub odwrotnie – palety, które przypłynęły statkiem, mogą zostać załadowane na samochody i tym środkiem transportu dotrzeć do miejsca docelowego.

 

Terminal przeładunkowy – ile trwa proces przeładunkowy?

Czas trwania procesu przeładunkowego nie jest stały, ale zmienny – zależy m.in. od przepustowości terminalu i jego specyfikacji technicznej, rodzaju towaru i pory roku. Przeładunek zajmie krócej, jeżeli odbywa się na terminalu z udziałem przynajmniej częściowo zautomatyzowanych procesów. Może z kolei potrwać dłużej, jeżeli na towarach będą przeprowadzane dodatkowe operacje – przykładowo sortowanie czy etykietowanie.

Opierając się na informacjach od specjalistów, można powiedzieć, że proces przeładunkowy małej partii towarów to kwestia minut, z kolei przeładunek dużej liczby kontenerów może zająć od kilku godzin do kilku dni. Bardziej szczegółowe informacje o tym, ile będzie trwać przeładunek na terminalu, przewoźnik zawsze otrzymuje bezpośrednio od pracowników terminala.

Szukasz magazynu na terenie Warszawy? Sprawdź dostępne od ręki magazyny do wynajęcia w Warszawie lub skontaktuj się z nami.

 

Klasyfikacja terminali przeładunkowych

Terminale przeładunkowe można sklasyfikować, uwzględniając różne kryteria. Przykładowe klasyfikacje prezentują się następująco:

  • Lokalizacja terminalu. Uwzględniając położenie terminalu, wyróżnia się m.in. terminale morskie, terminale lądowe i terminale lotnicze. Więcej na ich temat przeczytasz poniżej.

  • Wielkość terminalu. Terminale przeładunkowe różnią się wielkością. Przyporządkowania terminalu do kategorii małych, średnich, dużych i ogromnych dokonuje się w oparciu o jego zdolności przeładunkowe, które są mierzone w TEU (Twenty-foot Equivalent Unit). Małe terminale mają pojemność do 5 000 TEU, z kolei duże od 40 do 100 000 TEU.

  • Rodzaj przeładowywanego towaru. Wyróżnia się terminale uniwersalne (można na nich przeładować dowolny rodzaj towaru) i specjalistyczne. Przykładem terminalu drugiego rodzaju może być gazoport.

 

Terminale przeładunkowe – rodzaje

Z uwagi na generowany podczas operacji hałas, lokalizacja terminalu przeładunkowego (podobnie jak lokalizacja magazynu) musi być przemyślana. Jednocześnie uwzględniając położenie obiektu, wyróżnia się następujące rodzaje terminali przeładunkowych:

  • Terminale lądowe. Buduje się je w różnych częściach kraju (ale zawsze na skrzyżowaniu popularnych szlaków transportowych), aby dokonywać efektywnego przeładunku towarów z ciężarówek i wagonów kolejowych.

  • Terminale portowe. Zlokalizowane są na terenie portów morskich i rzecznych. Odgrywają szczególną rolę w transporcie międzynarodowym – transport morski to najtańszy sposób przemieszczania towaru w dużych ilościach.

  • Terminale lotnicze. Jak wskazuje nazwa, powstają w pobliżu lotnisk. Na ich terenie dokonuje się zarówno przeładunku towaru z ciężarówek do samolotów (i odwrotnie), jak i okresowego składowania towarów, które następnie zostaną przetransportowane drogą lotniczą.

 

Intermodalny terminal przeładunkowy

Od terminalu przeładunkowego należy odróżnić intermodalny terminal przeładunkowy. Czym jest intermodalny terminal przeładunkowy? To miejsce, w którym dokonuje się przeładunku jednostek ładunkowych – a nie towaru, jak ma to miejsce w przypadku terminalu przeładunkowego. Przykładami jednostek ładunkowych w transporcie intermodalnym są kontenery i nadwozia wymienne. 

Jak w praktyce wygląda korzystanie z intermodalnego terminalu przeładunkowego? Towar – na każdym etapie przemieszczania i bez względu na rodzaj środka transportu – pozostaje w jednostce ładunkowej, w której został pierwotnie umieszczony. Inaczej mówiąc, do odbiorcy dotrze dokładnie ta jednostka ładunkowa, która opuściła centrum logistyczne.

 

Terminale przeładunkowe w Polsce

Informacje o liczbie terminali przeładunkowych w Polsce można znaleźć na stronie internetowej Urzędu Transportu Kolejowego. Wynika z nich, że w lipcu 2025 r. na terenie Polski działało 45 terminali intermodalnych. Przykładowe to: BCT-Bałtycki Terminal Kontenerowy, Baltic Hub Container Terminal, OT Port Świnoujście i PKP Cargo Terminale Sp. z o.o. Terminal Kontenerowy w Medyce.

Zlokalizowane na terenie Polski terminale różnią się pod względem powierzchni całkowitej terminalu, powierzchni składowej i rocznej przepustowości (TEU). Jeżeli chodzi o ten ostatni parametr, to przykładowo:

  • Baltic Hub Container Terminal ma roczną przepustowość na poziomie 2 950 000 TEU;

  • BCT-Bałtycki Terminal Kontenerowy ma roczną przepustowość na poziomie 1 000 000 TEU;

  • DB Port Szczecin ma roczną przepustowość na poziomie 150 000 TEU.

 

Zalety i wady terminali przeładunkowych

Terminale przeładunkowe są stałym elementem współczesnych procesów logistycznych. Jednak jak każde rozwiązanie, mają one zarówno zalety, jak i wady. Warto je poznać, aby wiedzieć, z jakimi korzyściami i wyzwaniami wiąże się ich wykorzystanie.

 

Zalety terminali przeładunkowych

  • Możliwość szybkiego przeładunku towaru z jednego środka transportu na inny. Dostępność terminali przeładunkowych umożliwia korzystanie z różnych środków transportu i różnych tras logistycznych.

  • Obniżenie kosztów transportu. Ma to związek zarówno z efektem skali i konsolidacją przesyłek, jak i możliwością przewiezienia towaru drogą morską.

  • Płynny przewóz ładunków. Terminale przeładunkowe są zlokalizowane w pobliżu dróg szybkiego ruchu, autostrad i szlaków kolejowych, co sprawia, że przewóz ładunków nie jest kłopotliwy.

  • Odporność na zakłócenia dostaw. Dzięki funkcjonowaniu terminali przeładunkowych firmy mogą korzystać z różnych tras transportu i jednocześnie sprawnie ominąć te, które aktualnie są zatłoczone lub niedostępne.

 

Wady terminali przeładunkowych

  • Wydłużenie czasu transportu towarów. Ma to związek z koniecznością przeładunku towarów z jednego środka transportu na inny.

  • Możliwe opóźnienia. Mogą one mieć wiele źródeł, np. być spowodowane awarią urządzeń przeładunkowych czy brakami kadrowymi.

  • Ryzyko uszkodzenia towaru. Przeładunek wiąże się z ryzykiem, że towar zostanie uszkodzony i dotrze do klienta w pogorszonym stanie.

 

Terminale przeładunkowe w łańcuchu dostaw – podsumowanie

Współcześnie terminale przeładunkowe są nieodłącznym elementem logistyki – trudno wyobrazić sobie bez ich istnienia zwłaszcza transport międzynarodowy. Mimo że mają one pewne minusy, to przewyższa je liczba zalet. Ponieważ funkcjonowanie terminali przeładunkowych ułatwia dystrybucję towarów w dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości, to należy się spodziewać, że na polskim rynku będzie ich przybywać.

Jakub Kurek
Jakub Kurek
Head of Industrial and Warehouse Department

Pobierz

Wpisz swoje dane poniżej, aby pobrać plik.

×

* pole obowiązkowe

Kontakty w powyższym zakresie będą realizowane przeważnie personalnie oraz w wyważonej częstotliwości (bez SPAM-u). Zgodnie z Polityką Prywatności powyższe zgody mogą być w każdej chwili wycofane.

Przekazanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak warunkuje uzyskanie materiałów. Więcej informacji w naszej Polityce Prywatności.