Dynamiczny rozwój e-commerce wymusza optymalizację łańcuchów dostaw. Z perspektywy operatorów logistycznych i firm kurierskich kluczowy jest zwłaszcza końcowy etap, czyli odcinek ostatniej mili. Magazyny cross dock pozwalają uzyskać oszczędności na wielu płaszczyznach – zapewniają sprawną rotację towarów i skracają czas ich dostawy do klienta końcowego. Dowiedz się, na czym polega cross docking i z jakimi wyzwaniami się wiąże.
Cross docking – co to jest?
Cross docking jest odpowiedzią na potrzeby klientów końcowych oczekujących sprawnej i szybkiej realizacji składanych zamówień. Jak brzmi definicja cross dockingu? To sposób organizacji dystrybucji towarów, który wyróżnia się pominięciem etapu ich składowania. Rezultatem jest redukcja kosztów operacyjnych. Cross docking jest też znany pod inną nazwą – przeładunek kompletacyjny. Jak realizowana jest ta usługa logistyczna?
Model cross dock zakłada stworzenie w pobliżu doków strefy przeładunkowej. W strefie przeładunkowej ma miejsce rozładunek towarów od dostawców, sortowanie i kompletacja produktów (zgodnie z zamówieniem klienta) oraz przygotowanie ładunku do dalszej drogi – przeładowane produkty są wysyłane do końcowego odbiorcy. Przeładunek kompletacyjny wykorzystuje się, gdy towar do magazynu:
- dostarcza jeden producent, ale poszczególne produkty mają trafić do różnych odbiorców końcowych;
- dowozi wielu producentów, ale wszystkie produkty zostaną dostarczone pod jeden adres.
Cross dock – magazyn przeładunkowy
W tradycyjnym modelu dystrybucji producent wysyła ładunek do magazynu (np. magazynu SBU), gdzie jest on przechowywany do momentu złożenia zamówienia przez klienta. Cross docking odchodzi od tego schematu, eliminując proces składowania towarów na rzecz ich jak najszybszej dystrybucji. Ma to swoje konsekwencje – magazyn przeładunkowy wyróżnia się nieco inną budową niż magazyn klasyczny. Aby cross docking był możliwy, obiekt logistyczny musi spełniać pewne warunki – kluczowe parametry to:
- duża liczba ramp – system cross docking opiera się na założeniu, że operacja przeładunku zajmie nie więcej niż 1 dzień roboczy, a to z kolei oznacza, że magazyn musi mieć co najmniej kilkanaście doków, aby możliwy był jednoczesny rozładunek i załadunek towarów;
- odpowiednia ilość przestrzeni przy dokach – w strefie, w której realizowany jest przeładunek kompletacyjny, nie mogą znajdować się towary inne niż te, które są transportowane między dokami;
- dostosowana nawierzchnia przy dokach – musi ona zostać wyrównana i odpowiednio przygotowana, bo tylko wówczas operatorzy wózków widłowych będą mogli bezpiecznie przemieszczać się między poszczególnymi dokami.
Logistyka cross docking to jednak nie tylko kwestie związane z samym magazynem, bo równie istotna jest koordynacja. To duże wyzwanie. Wystarczy, że tylko jeden z kilku przewoźników będzie miał opóźnienie (spowodowane np. sytuacją na drodze), aby cała operacja nie została zakończona w planowanym czasie. Wówczas, z uwagi na harmonogram prac w magazynie, towar trafia do strefy składowania.
W jakich branżach znajduje zastosowanie cross-docking?
System cross docking może wykorzystać każda firma, która chce skrócić łańcuch dostaw. Jednocześnie podmioty działające w niektórych branżach korzystają z tego modelu logistycznego dużo częściej niż inne. O jakich sektorach mowa?
Trzy przykładowe branże, które wykorzystują strategię cross dock na co dzień:
- Branża e-commerce. Z cross dockingu korzystają sklepy internetowe oferujące zwłaszcza produkty, które mogą być konfigurowane przez klienta podczas składania zamówienia lub produkty o dużych gabarytach (jak np. meble czy sprzęt AGD). Magazyn dostosowany do modelu cross dock dla branży e-commerce pozwala zoptymalizować koszty procesów logistycznych.
- Branża farmaceutyczna. Leki i wyroby medyczne wymagają transportu w odpowiedniej temperaturze. Z perspektywy klienta końcowego (apteki) kluczowe jest też szybkie dostarczenie zamówionych produktów, aby mogły one następnie trafić do pacjentów. W tym przypadku cross docking sprawdza się również z innego powodu – wyroby medyczne są dostarczane przez różnych producentów.
- Branża spożywcza. Produkty spożywcze mają określony termin przydatności do spożycia. Cross docking pozwala skrócić czas kompletacji i dostawy zamówień obejmujących asortyment spożywczy do poszczególnych sklepów wchodzących w skład sieci handlowej.
Etapy cross dockingu
Biorąc pod uwagę czynności, jakie muszą zostać wykonane podczas realizacji usługi cross dockingu, wyodrębnić można jej 7 kluczowych etapów. Należą do nich:
- Złożenie zamówienia przez klienta.
- Skoordynowanie przewoźników z magazynem.
- Przyjęcie towaru w magazynie.
- Zweryfikowanie towaru pod względem jakości i ilości.
- Picking (kompletacja zamówienia) – ten etap nie zawsze występuje.
- Załadunek towaru na samochód.
- Wysyłka pod adres wskazany przez klienta.
Rodzaje cross dockingu w logistyce
Pracownicy obiektu logistycznego dostosowanego do realizacji cross dockingu mogą zaoferować klientowi nie tylko cross docking gotowych palet – często ich zadanie polega również na realizacji dodatkowych usług. Kluczowe są potrzeby klienta – to właśnie on określa, jaki ma być rezultat procesu cross dock.
Trzy rodzaje cross dockingu:
- Cross docking z kompletacją w hubie dystrybucyjnym. To jedna z najpopularniejszych form przeładunku kompletacyjnego. Producent dostarcza do magazynu określony rodzaj produktu, który następnie jest rozdzielany na kompletowane zamówienia. Niewykorzystana część ładunku jest magazynowana (zapas obrotowy) i następnie przydzielana do kolejnych zamówień realizowanych w ciągu kilku następnych dni.
- Przeładunek gotowych palet. Magazyny przeładunkowe często są wykorzystywane do cross dockingu gotowych palet. To dużo prostszy model niż cross docking z kompletacją, bo w jego przypadku towary trafiają do hubu, gdzie zostają jedynie przeładowane (bez kompletacji) z jednego środka transportu do drugiego, który przewozi je do końcowego odbiorcy.
- Cross docking zamówień skompletowanych przez dostawcę. To najrzadziej spotykana forma cross dockingu. Aby z niej skorzystać, dostawca musi poznać zapotrzebowanie odbiorcy i następnie przeprowadzić kompletację zamówienia. Palety z produktami trafiają do magazynu, gdzie ma miejsce ich przeładunek i wysyłka pod wskazany adres.
Magazyn cross dock – zalety i wady
Magazyny przeładunkowe to atrakcyjna alternatywa dla klasycznego modelu transportu towarów, a to z uwagi na liczne korzyści. Najważniejsze zalety cross dockingu to:
- redukcja kosztów poprzez wyeliminowanie etapu składowania produktów;
- skrócenie czasu dostawy do klienta – łańcuch dostaw zostaje zoptymalizowany, zwiększa się też satysfakcja odbiorcy;
- ograniczenie liczby błędów i uszkodzeń towaru na etapie realizacji zamówień;
- możliwość zmniejszenia powierzchni przeznaczonej do składowania towarów w magazynie.
Mimo że przeładunek kompletacyjny ma sporo zalet, to nie można zapomnieć, że wiąże się z pewnymi ograniczeniami. Główne wady cross dockingu to:
- konieczność synchronizacji pracy przewoźników i magazynu przeładunkowego;
- konieczność natychmiastowej i sprawnej obsługi dostaw;
- w przypadku wystąpienia opóźnień na przynajmniej jednym etapie (dostarczenia/przeładunku/pakowania), zaburzony może zostać całościowy łańcuch dostaw;
- wymóg dostosowania magazynu przeładunkowego pod względem technicznym.
System cross docking a ostatnia mila
Wiedząc, co to jest cross docking, łatwo zauważyć, że magazyny przeładunkowe pozwalają zoptymalizować koszty dystrybucji tzw. ostatniej mili – z hubu do klienta końcowego. Optymalizacja ta ma charakter nie tylko finansowy, bo równie istotny jest czas, w jakim odbywa się dostawa. Połączenie tych dwóch czynników to sposób na zyskanie przewagi konkurencyjnej i grona zadowolonych, powracających klientów. Dodatkowo szybka rotacja towarów ułatwia kontrolę stanów magazynowych.
Poszukujesz magazynu typu cross dock? Takie przestrzenie magazynowe są dostępne w całej Polsce. Skontaktuj się z nami, a przygotujemy ofertę odpowiadającą Twoim potrzebom.