Magazyn dla e-commerce – wynajem, własny magazyn czy fulfillment?

Rosnąca z każdym rokiem wartość rynku e-commerce ma odzwierciedlenie w zapotrzebowaniu na nowoczesną powierzchnię magazynową. Jednocześnie rozwijają się alternatywne dla budowy i wynajmu magazynu e-commerce modele logistyczne. Poznaj możliwości – wybierz rozwiązanie dopasowane do miesięcznego wolumenu operacji.

 

Jakie warunki musi spełnić dobry magazyn e-commerce?

Logistyka e-commerce ma swoją specyfikę – niewiele łączy ją z tradycyjnym procesem dystrybucji towarów. Klienci indywidualni (zamiast biznesowych), nieprzewidywalność liczby zamówień, niestandardowa struktura stanów magazynowych, charakterystyczny sposób pakowania produktów czy wreszcie konieczność udostępniania informacji o postępie realizacji zamówienia – to sprawia, że magazyn e-commerce musi spełniać określone warunki. O czym mowa?

Rozwiązania wyróżniające dobry magazyn sklepu internetowego:

  • System zarządzania magazynem (WMS). Przykładowo voice picking (kompletacja głosowa) pomaga w skompletowaniu zamówień i jednocześnie pozwala ograniczyć liczbę błędów, co ma wpływ na doświadczenia klienta. Dodatkowo wdrożenie takiego systemu w magazynie e-commerce ułatwia kontrolę stanów magazynowych.
  • Doskonała organizacja pracy, która przekłada się na sprawną i szybką realizację zamówień. W e-commerce czas odgrywa kluczową rolę – klienci oczekują, że zamówiony produkt dotrze do nich w ciągu 1-2 dni roboczych, a nawet tego samego dnia. Stąd dobry magazyn sklepu internetowego wyróżnia się doskonałą optymalizacją procesów.
  • Automatyzacja. Pożądana jest zwłaszcza w magazynach dużych sklepów internetowych. Sortery, automaty do pakowania czy roboty transportowe – to przykłady współcześnie stosowanych technologii.
  • System śledzenia dostaw i integracja z systemami firm kurierskich. Magazyn dla e-commerce musi na bieżąco informować o statusie realizacji zamówienia. Równie istotna jest integracja z systemami przewoźników, co skraca czas przekazania przesyłek i pozwala dochować zadeklarowanego terminu dostarczenia przesyłki.
  • Odpowiedni system składowania asortymentu. W zależności od rodzaju asortymentu w magazynie e-commerce można zastosować np. podział na strefy. Inną możliwością jest składowanie dynamiczne (składowanie towarów w dowolnym miejscu).
     

Magazynowanie towaru to zagadnienie wiążące się również z tematem bezpieczeństwa. Dobry magazyn dla sklepu internetowego musi być wyposażony w rozwiązania chroniące składowane produkty. Należą do nich choćby system przeciwpożarowy, instalacja CCTV czy wydzielona strefa z dodatkową kontrolą dostępu przeznaczona do przechowywania szczególnie wartościowego towaru lub spełniająca wymagania dotyczące składowania towarów niebezpiecznych.

 

Logistyka e-commerce – 5 modeli logistycznych

Zakładając sklep internetowy, przedsiębiorca musi zdecydować się na model logistyczny – sposób zarządzania sprzedażą obejmujący magazynowanie produktów, ich wysyłkę do klientów i politykę zwrotów. W e-commerce dostępnych jest wiele modeli logistycznych, ale nie każdy z nich cieszy się równie wysokim zainteresowaniem. 5 najpopularniejszych modeli logistycznych e-commerce to: własny magazyn dystrybucyjny, wynajem magazynu, fulfillment, cross docking i dropshipping.

 

Własny magazyn dystrybucyjny dla e-commerce

Magazyn wewnętrzny sklepu internetowego jest najczęściej spotykanym rozwiązaniem. Z perspektywy właściciela lub managementu e-sklepu oznacza to pełną kontrolę nad każdym etapem procesu sprzedaży. Jednak nie zawsze własny magazyn dystrybucyjny jest rozwiązaniem ekonomicznie uzasadnionym – kluczowa jest skala działalności. Właściciele zarówno niewielkich, jak i dużych sklepów internetowych najczęściej porzucają ten model logistyczny na rzecz bardziej opłacalnych koncepcji.

Własny magazyn dystrybucyjny – zalety:

  • pełna kontrola nad logistyką e-commerce;
  • dobre rozwiązanie w przypadku omnichannel (wielokanałowości);
  • możliwość testowania różnych rozwiązań.

Własny magazyn dystrybucyjny – wady:

  • stałe koszty, które trzeba ponosić bez względu na stopień wykorzystania magazynu;
  • brak elastyczności w doborze powierzchni magazynowej, gdy sklep się rozrasta;
  • wysokie koszty początkowe związane chociażby z budową własnego magazynu dystrybucyjnego.
     

Wynajem magazynu dla sklepu internetowego

Alternatywą dla własnego magazynu dystrybucyjnego jest wynajem powierzchni magazynowej, np. magazynu SBU. Ten model logistyczny również zapewnia pełną kontrolę nad logistyką e-commerce, ale jednocześnie przedsiębiorca zachowuje większą elastyczność w zakresie doboru wielkości powierzchni – gdy biznes rośnie, możliwe jest wynajęcie kolejnego modułu. Dodatkowo, jeżeli park logistyczny posiada certyfikat ekologiczny (np. BREEAM), pozwala to na obniżenie ogólnych kosztów operacyjnych, w tym eksploatacyjnych.

Wynajem magazynu dla e-sklepu – zalety:

  • możliwość wynajęcia w pełni wyposażonego magazynu;
  • mobilność – możliwość rezygnacji z umowy, choć w niektórych przypadkach mogą obowiązywać dość wysokie kary umowne;
  • brak konieczności inwestowania w rozwój infrastruktury;
  • brak kosztów początkowych – gdy magazyn jest wyposażony.

Wynajem magazynu dla e-sklepu – wady:

  • właściciel parku logistycznego może zmienić warunki najmu podczas przedłużenia umowy, np. podwyższyć czynsz;
  • mogą pojawić się ograniczenia w zakresie rodzaju składowanych produktów.
     

Kiedy zdecydować się na fulfillment e-commerce?

Fulfillment e-commerce to rozwiązanie zyskujące na popularności, które polega na przekazaniu obsługi logistycznej operatorowi logistycznemu. Inaczej mówiąc, fulfillment to usługa outsourcingu, w ramach której właściciel sklepu internetowego przekazuje kompletację zamówień, wysyłkę, zarządzanie zapasami i obsługę zwrotów wybranemu partnerowi. Fulfillment e-commerce jest atrakcyjny zarówno z perspektywy właścicieli nowych e-sklepów, jak i tych przedsiębiorców, którzy chcą w pełni skoncentrować się na pozyskaniu klientów.

Fulfillment e-commerce – zalety:

  • kontrola nad stanem zapasów – w ramach fulfillment e-commerce operator pracuje na towarze klienta;
  • redukcja kosztów – przedsiębiorca nie musi zatrudniać pracowników i nabywać wyposażenia do magazynu;
  • korzyści skali – centra fulfillment często obsługują kilku klientów, co pozwala na korzystanie z atrakcyjniejszych pakietów wysyłkowych czy kurierskich;
  • skalowalność procesów logistycznych – operator logistyczny jest przygotowany na zwiększenie (zmniejszenie) liczby zamówień.

Fulfillment e-commerce – wady:

  • mniejsza kontrola nad procesem logistycznym – przedsiębiorca musi zaufać wybranemu operatorowi logistycznemu;
  • współpraca z niektórymi operatorami logistycznymi jest możliwa dopiero po przekroczeniu określonego pułapu zamówień.

 

Cross docking a magazynowanie towaru

Cross-docking to model logistyczny, dla którego charakterystyczne jest wyeliminowanie etapu magazynowania towaru. W praktyce magazyn e-commerce nie jest wówczas potrzebny – ładunek jest dostarczany do parku logistycznego, gdzie następnie zostaje przepakowany i wysłany do odbiorcy końcowego. Aby cross-docking był możliwy, konieczna jest precyzyjna koordynacja stron biorących udział w operacji (np. przewoźników). W konsekwencji ten model ma ograniczone zastosowanie i często jest wypierany przez inne rozwiązania.

 Cross docking e-commerce – zalety:

  • niższe koszty logistyki e-commerce – magazynowanie towaru zostaje pominięte, potrzebne jest jedynie miejsce do przepakowania bądź skompletowania przesyłki;
  • skrócony czas dostawy – co korzystnie wpływa na customer experience;
  • ograniczenie ryzyka błędów i uszkodzeń towaru na etapie kompletacji zamówienia.

 Cross docking e-commerce – wady:

  • czasami możliwa jest obsługa tylko niektórych produktów, np. wielkogabarytowych;
  • konieczność synchronizacji i kontroli pracy przewoźników – co często jest wyzwaniem.

 

Dropshipping

Od kilku lat w branży e-commerce na popularności zyskuje też model logistyczny określany jako dropshipping. Cechą charakterystyczną dropshippingu jest brak magazynu – sklep internetowy sprzedaje produkty oferowane przez hurtownię bądź producenta, z którymi podpisał umowę. Jednocześnie to hurtownia/producent zapewnia obsługę zamówień oraz zwrotów, a zadaniem zespołu e-sklepu jest marketing i pozyskiwanie klientów. W konsekwencji jest to rozwiązanie idealne z perspektywy sklepów, które dopiero rozpoczęły działalność.

Dropshipping – zalety:

  • ograniczone koszty na starcie – przedsiębiorcy nie jest potrzebny magazyn dystrybucyjny dla e-commerce, ponieważ nie kupuje on towaru;
  • niskie ryzyko biznesowe – co ma związek z powyższym punktem;
  • rozbudowane możliwości automatyzacji sprzedaży.

Dropshipping – wady:

  • brak kontroli nad procesem logistycznym;
  • brak kontroli nad stanami magazynowymi – o tym, jakie produkty są w sprzedaży i czy są dostępne, decyduje właściciel hurtowni/producent;
  • brak możliwości personalizacji zamówienia – paczki pakowane przez hurtownię/producenta nie posiadają znaków identyfikujących nasz sklep.

 

Idealny magazyn e-commerce, czyli jaki?

Logistyka sklepów internetowych jest złożona, a w konsekwencji dla każdego właściciela e-sklepu sformułowanie „idealny magazyn e-commerce” będzie oznaczało coś innego. Szukasz modelu logistycznego, który sprawdzi się w przypadku Twojego biznesu? Aby dokonać trafnego wyboru, w pierwszej kolejności należy poznać specyfikę najpopularniejszych koncepcji. Ale to nie wszystko. Ponieważ biznes e-commerce jest skalowalny, to z czasem pierwotnie wybrany model może okazać się niewystarczający. Wynika to z tego, że logistyka e-commerce to proces podlegający ciągłemu doskonaleniu i optymalizacji.

Newmark Polska

Dział Powierzchni Przemysłowych i Magazynowych firmy Newmark Polska tworzą wysokiej klasy specjaliści z różnych dziedzin, którzy przez większą część kariery zawodowej byli związani z rynkiem nieruchomości przemysłowych i logistycznych.

Wszyscy członkowie zespołu działają wspólnie, wykorzystując zdobyte umiejętności i kontakty oraz doświadczenie zawodowe, aby zapewnić najemcom usługi doradztwa na najwyższym poziomie kierując się wspólnym celem: kompleksowa obsługa Klienta i sprawny wybór najlepszego rozwiązania.

Aktualności

10.07.2024

Sport-Shop.pl głównym najemcą w Panattoni Park Bieruń I
Sport-Shop.pl, firma z silną pozycją na polskim rynku e-commerce, wynajęła ponad 13 000 mkw. powierzchni magazynowo-biurowej w Panattoni Park Bieruń I. Najemcę w znalezieniu optymalnej lokalizacji i negocjowaniu warunków najmu wsparli specjaliści Newmark Polska.